poniedziałek, 15 października 2012

Podróże małe i duże - Lubiąż

 Dzisiaj będzie o pewnym pięknym a mało znanym miejscu   Lubiąż . Miejsce ,które zauroczyło mnie kilka lat temu tak że postanowiłam wrócić i ocenić postępy w pracach .

 Olbrzymi kompleks pałacowo klasztorny jest powoli restaurowany dzięki Fundacji Lubiąż .
    Pałac Opata ,Kościół NMP oraz Budynek Klasztorny to połączone budynki ,których samej powierzchni dachu jest 8 ha co świadczy o wielkości zabudowy .Opisanie piękna samego pałacu jest jak dla mnie niemożliwe .Każda ściana niby taka sama a jednak inna . To trzeba zobaczyć .

 Po wejściu do sal Opata urzeka widok pięknych sufitów

 W pałacu nie znajdziecie mebli,obrazów czy innych zabytkowych rzeczy - wszystko zostało rozkradzione
Prawdziwe  piękno to architektura i freski .
 Po wejściu do sali balowej dech zapiera ........
 Połączenie malarstwa z rzeźbą . Tułów namalowany nogi to rzeźba .

  Pałac od strony kościoła NMP
     W pustym kościele  odbywają się nocne imprezy muzyczne jak również znani artyści nagrywają teledyski / m.innymi B. Kozidrak /
 
Dzisiaj  puste korytarze  kiedyś chodzili nimi  mnisi .


 Sufit w pokoju mnicha -jeszcze nie odnowiony .  Cela zakonnika miała wymiary średniej wielkości mieszkania
 Przeszliśmy korytarzem i naszym oczom ukazał się kolejny  cudny widok
To jadalnia                                                                                                                                   
   Muszę zaznaczyć że to są tylko skromne fragmenty całego piękna nie da się w tych kilku zdjęciach pokazać .

W parku podziwiamy stare drzewa i rzeźby .
   I oglądamy  budynki klasztorne  z kolejnych stron

  Polecam wam to pełne uroku  miejsce wymagające jeszcze mnóstwo ,mnóstwo pieniędzy na przywrócenie do świetności . Dodać należy że do obejrzenia jest jeszcze biblioteka / zamknięta tego dnia /- zdjęcia na stronie Fundacji Lubiąż .Jak również na ich stronie można dowiedzieć się o  corocznych imprezach .
 A ja zadam kilka pytań :
  Czy Opat był mnichem?
 Kto chciał kupić zamek  w Lubiążu ?
Dlaczego ocalała sala balowa ?
I polecam to miejsce !!!!!

21 komentarzy:

violi igłą malowane pisze...

Ewo a cudownym miejscu byłaś , Jak mi sie maży jakeś zwiedzanie ,...mam tylko zdjęcia twoje i mojej córki która była w zeszłym tygodniu w Krakowie ..

majeczkowo pisze...

Niesamowite miejsce, naprawdę super, muszę kiedyś zobaczyć.
Pozdrawiam

Finextra pisze...

O ludzie, quiz! Na zdrowy rozum cystersi posługiwali się regułą benedyktyńską, zatem opat powinien być mnichem. Opactwa to sobie mało kto kupował, ale ten i ów czasem zabierał, ale kto, nie wiem (oprócz Hitlera, rzecz jasna, co to w piwnicy zabawki budował). Sala balowa, ona się chyba Książęcą teraz nazywa, była w skrzydle, które ocalało z pożaru, chyba że coś pomyliłam. W każdym razie to piękne miejsce i aż żal doopę ściska, że na ten remont nie ma kasy, bo to naprawdę genialnie można "sprzedać". To przecież drugi pod względem wielkości obiekt sakralny w Europie po... Eskurialu! Ludzie! Mamy cuda w tym kraju. Każdy by przyjechał to obejrzeć, jeśli nawet Micheelowi Jacksonowi się chciało. Trzymaj reke na pulsie i donoś, co tam nowego. Ja mam strasznie daleko.

Viola pisze...

Podpisuję się pod Aldonką w odpowiedziach:) Byłam widziałam i jeszcze tam wrócę :) Pozdrawiam:)

anka480 pisze...

Byłam tam 2 tygodnie temu. Nie udało się wejść bo przyjechałyśy zbyt późno. Ale wrócimy tam znowu!!!!Masz racje jest oęknie

florysztuka pisze...

Jedno z moich ulubionych miejsc w okolicach mojego miejsca urodzenia:) Byłam w bibliotece podczas remontu, gdzie złote pyłki latały w powietrzu, przepiękne miejsce i bardzo klimatyczne. Restauracja obok jeszcze działa? pozdrawiam Basia

Paulina pisze...

ach to malowaidło na suficie istne cudo ... uwielbiam takie miejsca pozdrawiam ciepluteńko

kasia pisze...

Jeszcze nie byłam ale chętnie tam pojadę bo freski mnie bardzo zaciekawiły. Fajna architektura szkoda,że meble zostały zniszczone i rozkradzione bo pieknie by sie prezentowały w takich wnętrzach.

Ewa -Książka ,druty .... pisze...

To powiedzmy że 1,5 odpowiedzi trafionych :) ewa

modesty pisze...

ten sufit jest piękny i mieliście ładną pogodę na wycieczkę pozdrawiam Basia

JaGa pisze...

Ewuś cóż za piękne miejsce nam pokazałaś. Masz rację, że trzeba to wszystko samemu zobaczyć, aby nacieszyć oczy i duszę...
Pozdrawiam serdecznie.

Marcia pisze...

Ale pieknie....to malowidło na suficie ale ślicznie...pozdrawiam:)

juta pisze...

Nie dziwi mnie ani trochę Twoje zauroczenie tym miejscem.Szkoda że tak daleko :((
Pozdrawiam serdecznie.

Robótki Marleny pisze...

Piękna wycieczka Ewo, tyle pięknych miejsc pokazałaś i oczęta nacieszyłaś:)
Pozdrawiam, Marlena

pierdruty pisze...

Jeszcze raz dziękuję za wsparcie w poszukiwaniach osoby zaginionej - sprawa już nieaktualna.

Pozdrawiam, I.

kryska pisze...

piękne wnętrza:)

kasia_s5 pisze...

Fantastyczne moejsce,uwielbiam być w takich chociaż na chwilke :)
Pozdrawiam :)

ania pisze...

Piękne wnętrza,szkoda tylko,ze puste i brak w nich mebli,bo na pewno wygladałyby jeszcze lepiej :) Twoje zdjecia oddały urok tego miejsca :)

Ewa -Książka ,druty .... pisze...

Oto odpowiedzi na pytania:
Opat był cywilem i dlatego mógł wynajmować salę balową na bale
Pałac Lubiąż podobał się Micheelowi Jacksonowi ale okazał się dla niego za duży / był osobiście /
Sala balowa ocalała gdyż w czasie wojny dowódca wojsk radzieckich kazał zamurować prowadzące do niej drzwi
dziękuję za odpowiedzi ewa

ania pisze...

Kochana gdy chcę wejść na twojego bloga przez obserwatora okazuje się,że masz błąd i w linku do strony brakuje literki "l". Popraw bo nikomu nie będzie się wyświetlać twój blog.

Łucja-Maria pisze...

Cudowne miejsce. Prześliczne zdjęcia. Fantastyczny post.
To miejsce ciągle przed mną. Od dłuższego czasu marzę aby go zobaczyć.
Dlatego bardzo Ci dziękuję, że dzięki Tobie mogłam naciezyć oczy tym pięknym miejscem.
Serdecznie pozdrawiam